شهر من آران و بيدگل (3)
روش اول :
روش سنتي كه هنوز هم پايه و اساس بسياري از وصلت هاي امروزي آران و بيدگل و حتي شهرهاي بزرگ تر به حساب مي آيد، از ديدگاه خيلي از خانواده ها، روشي صحيح تر و منطقي تر به نظر مي آيد.
جريان معمول اين روش با فرض اينكه هيچ مشكل خاصي پيش نيايد بدين گونه است كه در ابتدا خانواده ها به تحقيق مي پردازند و اگر به نتيجه مثبتي در مورد يكديگر رسيدند، مراسم هاي بعدي شكلي مي گيرد. اين ماجرا طول و تفسير زيادي دارد كه همه شما به خوبي از آن آگاه هستيد، اما بنده قصد دارم به مشكلاتي كه در اين روش وجود دارد بپردازم:
1- طريقه آشنايي پسر و دختر با يكديگر اينگونه است كه در مراسم خواستگاري آن هم در حد يكي دو ساعت به گفتگو مي نشينند كه معمولا در همان جلسه اول به تفاهم مي رسند. اما اگر حرفهايشان بازهم ادامه داشت، در جلسات رسمي ديگري به آن مي پردازند.
نهايتا طول مدت آشنايي طرفين با يكديگر شايد به ۵ ساعت هم نرسد.
حال سوال اينجاست كه براي تشكيل يك دوره زندگي چند 10 ساله اين مقدار آشنايي واقعا كفايت مي كند؟
آيا در اين مدت زمان كوتاه مي توان با تمام اخلاقيات، روحيات و رفتارهاي يك نفر آشنا شد؟
آيا استرس و فشاري كه شب خواستگاري روي طرفين وجود دارد، اجازه مي دهد كه تمام حرف هايشان را به راحتي به زبان بياورند؟
آيا دختري كه تا الان حتي اجازه نداشته و يا حتي نمي توانسته، درست با پسرعموي خود سلام و احوالپرسي كند، مي تواند فقط يك ساعت در مقابل پسر غريبه اي بنشيند و به راحتي از رفتار ها و خواسته ها و نيازهايش در زندگي حرف بزند؟
اين همان مسئله اي است كه باعث شناخت ناكافي و نادرست طرفين از يكديگر مي شود و در آينده بزرگترين ضربه را به زندگي مي زند.
در شب خواستگاري معمولا همه از خوبي هاي و محسنات خود حرف مي زنند و بسياري از رفتارهاي زننده و غير قابل تحمل افراد با گذشت زمان خود را نشان مي دهد. بنابراين طبيعي است كه دختر و پسر شب خواستگاري بسيار راضي باشند و گمان كنند ديگر بهتر از طرف مقابل برايشان وجود ندارد. اما مدتي كه گذشت و كم كم عشق اوليه فروكش كرد، چشم هايشان به درستي باز مي شود و مي بينند كه به خاطر عجله در انتخابشان، دچار اشتباه و سردرگمي در زندگي شده اند.
اختلاف عقيده و نظر و تفاوت سليقه بين تمام انسان ها وجود دارد، اما مسلم است كه مي توان با شناخت بهتر و دقيق تر و با استفاده از تجربه ديگران، فردي را انتخاب كرد كه همخواني بيشتري با ما داشته باشد.
البته در اين روش چون خانواده ها دخيل هستند و بيشتر عقل و منطق در تصميم گيري حاكم است تا احساس طرفين، بسياري از ازدواج ها موفق هستند، اما گاهي هم مواردي مشاهده مي شود كه طرفين معتقدند از اول انتخاب درستي نداشته اند و عدم شناخت صحيح و كافي از يكديگر باعث اين اتفاق شده است.
ادامه دارد...
قرار نيست هر آنچه كه اينجا نوشته مي شود مطابق ميل شما باشد ... پس لطفا مقدار زيادي تحمل همراه خود بياوريد